onsdag den 10. februar 2010

Guide: Milano, Italien

Photobucket

Vi var i Milano i marts 2009 i 4 dage. Milano har 1,3 millioner indbyggere (7,5 mill. hvis man tæller forstæderne med) og byen ligger i norditalien. Byen er nok mest kendt for mode og dens store katedral Duomo di Milan som er den 4. største kirke i verden. Vejret var dejligt forårs-agtigt med en 16-20 grader og sol alle dagene. Vi fløj med Easyjet fra Kastrup til Milano Malpensa lufthavn som ligger ca. 50 km udenfor Milano (vi tog en lufthavnsbus fra lufthavnen indtil byen).

Hotel
Vi boede på Starhotels Business Palace som er et 4-stjernet hotel ca. 4 km fra centrum (centrum er pladsen med Duomo'en). Hotellet var rigtig fint med et fint soveværelse med dobbeltseng, skrivebord, køleskab, et lille bord og tv. Desuden var der en lille gang med skab til tøj og et badeværelse med stor vask, wc og badekar/bruser. Der var mulighed for roomservice og trådløst internet på værelset (ca. 20 euro for 24 timer). Man kunne også bruge computerne i lobbyen (husker ikke prisen, men det var en 1-2 euro pr. kvarter). Personalet var rigtig søde og hjælpsomme - fx. skaffede de (og hentede!) fodboldbilletter til os. Morgenmad var inkl i prisen og den var lidt gennemsnitlig - okay, men ikke vildt fantastisk. Vi gav 2250 kr for 4 overnatninger.

Restauranter/mad
Vi spiste ikke super meget ude under vores besøg i Milano, men de få gange vi gjorde var det ikke nogen stor oplevelse. Undgå helst restauranter/cafeer nær Duomo'en, da du oftest betaler mere for beliggenheden end for kvaliteten af maden. Vi spiste istedet meget take-away, da vi gerne ville gemme pengene til shopping istedet. Det bedste vi fik i byen var nok pizzaer fra den italienske restaurant der hed La Plancia som lå rundt om hjørnet fra hotellet (hvis man går ud af hotellet og har hotellet i ryggen, så skal man gå til højre). Det var egentlig en restaurant, men man kunne få deres pizzaer som take-away. Vi gav ca. 15 euro (ca. 115 kroner) for to pizzaer. En anden ting man ikke skal snyde sig selv for i Italien er deres lækre italienske is. Der ligger små isbutikker alle steder!

Transport
Vi brugte stortset kun metroen til at komme rundt med. Nærmeste metro station fra hotellet lå kun 50 meter væk og hed Porto di Mare. Metroen var nem at bruge og kørte ofte. En tur med metroen koster 1 euro (ca. 7,50 kr). Vi brugte taxa en enkelt gang og det var billigere end i DK (men ikke overvældende).

Befolkningen
Man kunne godt se, at Milano er en af verdenens "fashion capitals" - folk er generelt virkelig lækkert klædt! Italienerne er generelt ikke så gode til engelsk og det gælder også for Milano. Dog kan de fleste en smule, så det er muligt at kommunikere med befolkningen. Personalet i butikker og på restauranter kan oftest er end smule bedre fordi de er vant til flere turister.

Shopping
Milano er shopping-mekka! Vi fik begge brugt en del pengene på turen - og vi kunne sagtens have brugt endnu flere! De kendte mærker som H&M og Zara er en lidt billigere end herhjemme og de får de nye kollektioner før vi gør i DK, så der kan man med fordel kigge forbi. Området omkring Duomo'en er proppet med butikker - især gågaden ned af Duomo'ens venstre side (hvis man står og kigger på katedralen). I Galleria Vittorio Emanuele II (se mere under "Seværdigheder") kan man finde lidt dyrere mærker som Louis Vuitton og Prada.

Shopping i området omkring Duomo'en

Gågaden på Duomo'en venstre side - set oppe fra Dumo'en

Seværdigheder
Vi gad ikke rigtig, at stresse over x-antal seværdigheder vi skulle nå på den her ferie, så vi fik ikke set super mange ting. Vi fik istedet bare nydt byen og stemningen. Vi ville gerne have set museet der har Leonardo DaVinci's maleri Den Sidste Nadver, men vi fandt ud af, kort inden turen, at det er noget man skal bestille billetter til mange uger før. Så husk det, hvis det er noget i meget gerne vil se! Vi fik set lidt og her er hvad vi vil anbefale:

Duomo di Milan (+ Piazza del Duomo) - Milano's katedral og domkirke og samtidigt den 4. største kirke i verden. Den er virkelig smuk ned til mindste detalje (og dem er der mange af!). Vi blev så forelsket i den (og området omkring katedralen), at vi besøgte den og området 3 gange på 4 dage (vi var dog kun inde i katedralen en enkelt gang). Det er gratis at komme ind i selve kirken som er meget mørk, men bestemt et besøg værd. Det specielle ved katedralen (udover dens størrelser og udseendende) er, at man kan komme op på taget og gå i "Milano's skov" som alle dens spir kaldes. Der er indgang til taget på venstre side af katedralen (venstre, når man står og kigger på Duomo'en) og entré koster ca. 8 euro pr. voksen. Man bliver kørt op i en lille elevator og så kan man ellers gå på udflugt blandt alle detaljerne. Husk at gå helt op på det øverste tag!

Duomo di Milan på Piazza del Duomo

På vej op igennem "Milano's Skov"

Inden i katedralen

Galleria Vittorio Emanuele II - En dækket "arkade" eller man kunne også sige "et udendørs shoppingcenter med overdækning". Det er selve bygningen der er så smuk - loftet er virkelig kunst! Stedet er fyldt med butikker, cafeer og restauranter - og det ligger lige ved siden af den store katedral (til venstre for).

Galleria Vittorio Emanuele II

Detaljer af loftet i Galleria Vittorio Emanuele II

En dag ved Como Søen - Vi valgte, at bruge en af dagene på at tage til Como Søen. Vi havde hørt meget godt og om hvor smukt der skulle være. Og det kom vi ikke til at fortryde! Det er noget af det smukkeste vi begge nogensinde har set på en rejse. Der kommer en lille seperat guide til Como Søen. Link kommer snarest. Herunder er dog et billede derfra.

Udsigt fra byen Varenna ved Como Søen

Fodboldkamp på San Siro - Den ene af os ville forfærdeligt gerne opleve en fodboldkamp på det store stadion i Milano, San Siro. Og den anden af os gav sig hehe. Billetter fik vi igennem hotelpersonalet der bestilte og hentede dem - og så skulle vi bare betale i lobbyen på hotellet. Vi ved dog ikke om det er alle hoteller der yder denne service. Vi betalte ca. 300 kr pr mand - dyrt, men det koster fodbold i Milano! Det var ikke engang de dyreste billetter. Kampen var Inter mod Reggina (Inter vandt, hvis nogen skulle være interesseret i det). Vi fik afvide, at hvis det havde været en stor-kamp som fx. Inter mod AC Milan, så havde vi ikke kunne få billetter få dage før kampen. Stadion var KÆMPE og det var en stor oplevelse (for os begge). Vi havde den bonus fra vores pladser, at vi udover at sidde højt også havde panorama view over Milano.

Foran San Siro - Hjemmebane for både Inter og AC Milan

Photobucket
Udsigt over stadion fra vores pladser - inkl panoroma view over Milano

Kommer vi igen?
HELT SIKKERT! Without a doubt. Vi forelskede os fuldstændigt i byen, dens puls (storby, men ikke for hektisk) og alle de smukke bygninger (nogen ville også indsætte "shopping" her). Vi skal uden tvivl tilbage og vi anbefaler alle at besøge byen. Det er især en god romantisk destination, hvis man fx. gerne vil have et alternativ til Paris.